Šiandieniniame pasaulyje ypač sparčiai vykstantys pokyčiai verčia pedagogus gerai pamąstyti, kaip mokyti vaikus, kad jiems būtų įdomu.
Tai nėra paprasta, nes dabar moksleivių gyvenimo tempas labai greitas – jie skuba visur dalyvauti, yra linkę keletą darbų atlikti vienu metu, domisi moderniomis technologijomis ir jas puikiai valdo. Jaunoji karta sunkiai suvokia, kad vos prieš dešimtmetį ne kiekviena šeima namuose turėjo kompiuterį, stebisi jie ir mokytojais, kurie „baiminasi“ į rankas paimti išmanųjį telefoną.
Mokytojai, norintys glaudaus ir veiksmingo kontakto su vaiku, tiesiog privalo dirbti inovatyviai – pažinti vaikų mąstymo ypatumus, kasdienybę ir prioritetus, o savo arsenalą papildyti moderniais mokymo(si) metodais (žinoma, nenuvertinant tradicinių), – pastebi mokytoja ekspertė Alma Balnienė, „Edukacinių ir kūrybos erdvių“ (lapkričio 2–4 d.) lektorė.
Probleminis mokymas
Dar ne visiems mokytojams iki galo pažįstamas probleminis mokymas padeda gaunamas žinias susieti su kasdieniniu gyvenimu – kas šiuo metu vyksta, aktualu, svarbu (mokykloje, šalyje, pasaulyje), tačiau nebūtinai aprašoma vadovėliuose.
Remiantis šiuo mokymo būdu vaikas skatinamas atsakyti į čia ir dabar iškilusius probleminius klausimus, susiejant mokymąsi su asmenine patirtimi. Tokiu būdu google tampa tik pagalbine informacine priemone, o ne visagale atsakymų enciklopedija.
Probleminis mokymas skatina vaikus atlikti tyrimą, apklausą, sugretinti žinomą ir nežinomą informaciją patiems atrasti atsakymus į rūpimus klausimus. Išmintingas mokytojas nukreipia vaiko ieškojimus mokymo programoje iškeliamų klausimų link. Toks mokymosi būdas vaikams labai patrauklus, nes padeda atrasti santykį su jį supančiu pasauliu.
„Edukacinių ir kūrybos erdvių“ lektorė, mokytoja ekspertė Alma Balnienė pateikia probleminio mokymosi pavyzdžių:
Mąstymo žemėlapiai
Vis labiau populiarėjančioje Mąstymo kultūrą skatinančios mokyklos koncepcijoje (sukūrė du JAV ir Anglijos universitetai: Kestrel Education“ ir „Designs for Thinking“) kalbama apie XXI a. ugdymui svarbius mąstymo įpročius bei 8 mąstymo žemėlapius, naudojamus ugdymo procese.
Mąstymo žemėlapiai – tai inovatyvus mokymosi įrankių rinkinys (vizualūs paruoštukai ar konspektai) leidžiantis mokytojams pristatyti, o mokiniams išmokti dėstomą medžiagą prasmingiau, giliau ir efektyviau.
Mąstymo žemėlapius galima taikyti nuo užsiėmimų darželiuose iki didžiųjų posėdžių verslo įmonėje ar planuojant šeimos atostogų kelionę.
Alma Balnienė pateikia 8 mąstymo žemėlapių tipus:
Daugiau apie mąstymo žemėlapius sužinosite „Edukacinių ir kūrybos erdvių“ metu, lapkričio 2–4 d. Pedagogės Almos Balnienės užsiėmimas vyks inovatyviems mokymosi metodams skirtą lapkričio 4 d.