Apie programą DARNI MOKYKLA 2019–2020

Ko tikėtis? Pristatymas, 2019 spalis

Tikslai:

  • Sutelkti mokyklos bendruomenes Jungtinių Tautų Darnaus vystymosi darbotvarkės 2030 tikslų įgyvendinimui;
  • Integruoti darnaus vystymosi švietimo temas į kasdienį ugdymo procesą (pamokas, kt. užsiėmimus);
  • Skatinti bendruomeniškumą ir stiprinti darnias mokyklų, ikimokyklinių įstaigų ar ugdymo centrų   bendruomenes.

Programa siekia paskatinti jaunus žmonės mokyklose imtis iniciatyvos, ugdyti darnios gyvensenos įpročius bei šviesti žmones apie tvarius, aplinkai ir visuomenei vertingus pasirinkimus. Šių metų pagrindinis programos akcentas yra darnios bendruomenės puoselėjimas, tad kviečiame mokyklas įgyvendinti bendruomeniškumo ir tolerancijos iniciatyvas.

Kodėl verta dalyvauti?

  • Programa gyvuoja nuo 2014 m. ir kasmet suburia gausų tinklą mokyklų dalyvių, kurios pasibaigus projektams, džiaugiasi tvariais sprendimais, sutaupytomis lėšomis ir naujomis mokyklų iniciatyvomis bei tradicijomis;
  • Dalyvavimas programoje yra būdas mokyklos bendruomenei prisijungti prie globalių problemų sprendimo bei prisijungti prie pasaulinių tikslų vystymo;
  • Programos formatas padeda įtraukti moksleivius į mokyklos planuojamas veiklas, tai yra patraukli ugdymo forma, kuri padeda ne tik formuoti sąmoningą moksleivio mąstymą, bet ir keičia jo vartojimo įpročius.

     

VEIKSMŲ PLANAS


Programa prasideda 2019 m. spalio mėnesį.

Veiksmas

Aprašymas

Terminas

Užsiregistruoti programoje „Darni mokykla“ 2019–2020 m.

Užpildyti registracijos formą

Iki lapkričio 14 d.

Suburti organizacijos komandą

Komandą siūlome burti įvairią, įtraukiant tiek mokytojus, tiek moksleivius, tiek organizacijos darbuotojus ar tėvelius.

iki lapkričio 14 d.

Sudaryti veiksmų planą

Veiksmų plano šabloną galite rasti ČIA
(Peržiūrai (pdf) / PILDYMUI (word / atsisiųsti)

Iki lapkričio 18 d. atsiųsti

el. paštu: darnimokykla@lvjc.lt

Veiksmų plano vykdymas

Dėl reikalingų konsultacijų kreiptis el. paštu: darnimokykla@lvjc.lt

Veiklas vykdyti galite iki gegužės 18 d.

Parengti įvykdytų veiklų ataskaitą

Siūloma ataskaitą rengti kaip įmanomą išsamesnę, rodant visus atliktu pokyčius įstaigoje, nebijant įtraukti nuotraukų, schemų ar kitų priedų.

Ataskaitą siųsti iki gegužės 18 d. el. p.: darnimokykla@lvjc.lt

 

Šių metų programos naujienos bei iniciatyvos, kuriose siūlysime dalyvauti:

  • Darnaus vystymosi ambasadoriaus programa. Šiais metais atsirandanti nauja programa moksleiviams nuo 7–12 klasės, kuri skatina aktyvius moksleivius jungtis į bendrą ambasadorių tinklą ir inicijuoti pokyčius savo mokyklose. Daugiau informacijos galite rasti: čia.
  • Žemės dienos šventė. Renginys skirtas paminėti pasaulinę Žemės dieną su iniciatyvomis bei šventėmis mokyklos viduje.
  • Tolerancijos savaitė. Renginių ciklas, skirtas ugdyti toleranciją, pakantumą, gebėjimą suprasti kitus ir kitokius
  • Globalaus švietimo savaitė. Kviesime jungtis prie Šiaurės – Pietų centro prie ET ne pirmus metus organizuojamos iniciatyvos „Pabusk! Tai paskutinis klimato šauksmas“ (Wake Up! This is the final call for climate).
  • Filmuotos ataskaitos. Siūlome mokinius ar kitus bendruomenės narius pagal galimybes įtraukti į ataskaitų pateikimą, fiksuoti įgyvendintas veiklas bei kurti įvykdytų pokyčių filmukus, už filmuotas ataskaitas  ugdymo įstaigoms bus skiriami papildomi taškai.

Visos programos metu mokytojams gali būti teikiamos konsultacijos apie darnaus vystymosi švietimo įtraukimo į pamokų turinį. Dėl konsultacijų susisiekti el. paštu darnimokykla@lvjc.lt


Programos DARNI MOKYKLA 2019–2020 m.

Planavimo paraiška

(Peržiūrai (pdf) / PILDYMUI (word / atsisiųsti)


 

REKOMENDUOJAMI VEIKSMAI


– Sveikos mitybos skatinimo iniciatyvos
– Vietinių maisto produktų naudojimas valgykloje
– Ugdymo įstaigos sodas/darželis
– Dienos pradžia nuo bendrų ir sveikų pusryčių ugdymo įstaigoje
– Mokyklos valgyklos valgiaraščio analizė, rekomendacijų teikimas
– Maisto švaistymo mokykloje tyrimas, sprendimų siūlymas

– Perdirbto popieriaus naudojimas sudaro ne mažiau nei 25%
– Antrinių žaliavų ir panaudoto popieriaus naudojimas pamokų metu
– Įgyvendintos vartojimo mažinimą skatinančios iniciatyvos
– Kuriami vartojamų išteklių planai, analizuojami vartojimo įpročiai

– Ugdymo įstaigos atliekų auditas: kas, kiek ir ko išmeta
– Rūšiavimo plano patvirtinimas
– Įgyvendintos rūšiavimą skatinančios iniciatyvos
– Rūšiuojama ne mažiau nei 15% ugdymo įstaigos atliekų
– Vykdomos edukacijos rūšiavimo tema
– Sudaromos sąlygos efektyviam rūšiavimui (konteineriai, šiukšliadėžės)

– Ugdymo įstaigos vandens vartojimas sumažintas ne mažiau nei 5%
– Vandens vartojimo mažinimą skatinančios iniciatyvos

– Kaitrinių lempučių pakeitimas į taupiąsias
– Energijos gavimas iš atsinaujinančių resursų (saulės, vėjo..)
– Elektros suvartojimo auditas
– Vartojamos elektros energijos sumažinimas

– Įgyvendinti veiksmai taupantys šilumą (langų apšiltinimas, renovacija ir pan.)

– Dviračių parkavimo aikštelių įrengimas prie įstaigos
– Įgyvendintos iniciatyvos skatinančios darnų mobilumą
– Saugių maršrutų į ugdymo įstaigą numatymas, kad moksleiviai galėtų atvažiuoti dviračiais, kitomis „žaliomis“ transporto priemonėmis ar ateiti pėstute
– Bendrų važiavimų į mokyklą planavimas
–  Iniciatyvos „Diena be automobilio“ organizavimas

– Aplinkai ir sveikatai palankių valymo produktų naudojama ne mažiau nei 60%
– Ugdymo įstaigos vidaus oro kokybės tyrimas
– Ugdymo įstaigos bendruomenės sveikatos gerinimo planas
– Ugdymo įstaigos sveikos ir tvarkingos klasės aplinkos palaikymo planas
– Ugdymo įstaigos aplinkos oro kokybės gerinimo/oro taršos mažinimo programa
– Darbuotojų sveikatos gerinimo programa (pozityvi aplinka, fizinis aktyvumas ir pan.)
– Programos, akcijos skatinančios ugdymo įstaigos bendruomenės fizinį aktyvumą ir sveiką gyvenseną

– Darnaus vystymosi tema įtraukiama į įvairių pamokų medžiagą
– Informaciniai renginiai apie darnų vystymąsi ugdymo įstaigos bendruomenei
– Pamokos, kurių metu pristatomas darnus vystymasis
– Darbuotojų, dalyvavusių mokymuose, susijusiuose su darnaus vystymosi tema, skaičius

– Biologinės įvairovės tyrimas (kokie augalai, vabzdžiai, smulkūs gyvūnai gyvena ugdymo įstaigos teritorijoje)
– Ugdymo įstaigos biologinės įvairovės išsaugojimo projektas

– Mokykloje sukurtas fondas darnaus vystymosi veikloms
– Savanorystės skatinimo iniciatyvos
– Visiems prieinama informacija. Visos ugdymo įstaigos, vietos bendruomenės įsijungimas į veiklas
– „Žaliasis iššūkis“, įsitraukia bendruomenės nariai (pvz.: mokinys, kuris nueina daugiausiai žingsnių iki mokyklos; kuri klasė, sutaupė daugiausiai elektros energijos; ir pan.)
– „Žalioji mugė“, kurios metu ugdymo įstaigos ir vietos bendruomenė skatinama gyventi darniai ir priimti atitinkamus gyvenimo sprendimus
– Kitų ugdymo įstaigų įtraukimas į vykdomas veiklas
– Vyresnių vaikų paskaitos mažiesiems apie darnius sprendimus

VERTINIMAS


Pojekte dalyvaujančios ugdymo įstaigos bus vertinamos pagal pateiktus kriterijus taškais bei pagal jų kiekį bus apdovanoti atitinkamais sertifikatais:

  • Žaliu
  • Sidabriniu
  • Auksiniu

Žaliasis sertifikatas parodo, kad ugdymo įstaiga įsipareigojo ir žengė pirmuosius svarbius žingsnius darnios bendruomenės kūrimo link. Tuo tarpu Auksinis sertifikatas parodo, kad ugdymo įstaiga padarė didelę pažangą įgyvendindama darnaus vystymosi iniciatyvas ir yra lyderė nacionaliniu mastu.

KONTAKTAI


Erika Lučickaja, programos vadovė
Lietuvos vaikų ir jaunimo centras
Konstitucijos pr. 25, LT-08105 Vilnius
Tel. (8 5) 272 5331
El. p. DarniMokykla@lvjc.ltErika.Lucickaja@lvjc.lt
www.lvjc.lt

X
Prenumerata