Kaleidoskopas – tai senovinis vaizduotę lavinantis žaislas, spalvingomis formomis žavintis tiek mažuosius, tiek vyresnius. Jo pavadinimas sudarytas iš trijų graikų kalbos žodžių: kalos (gr. καλός – gražus, geras), eidos (gr. εἶδος – forma, objektas) ir skopeo (gr. σκοπέω – stebėti, tyrinėti). Taigi, pažodžiui „Kaleidoskopas“ reiškia „gražių formų stebėjimas, tyrinėjimas“. Šis pavadinimas puikiai iliustruoja mūsų gebėjimų ugdymo programos esmę – tikslingai stebėti ir mokytis atpažinti unikalius gebėjimus ir gerąsias savybes vaikų ir jaunuolių elgesyje, padėti jiems lavinti vertingus įgūdžius ir stebėti savo pažangą. „Kaleidoskopo“ programa gali būti įgyvendinama įvairiose neformaliojo ugdymo veiklose, pasitelkiant menines, sportines, akademines, socialines ar kitokias veiklas.
Asmeninių ir socialinių gebėjimų ugdymas LVJC veiklose.
Programa „Kaleidoskopas“ siekia padėti vaikams ir jaunuoliams kryptingai ugdytis įvairius asmeninius ir socialinius gebėjimus, būtinus sėkmingam gyvenimui. Tai atspindi neformaliojo vaikų švietimo tikslą – ugdyti kompetencijas, teikiančias galimybes asmeniui tapti aktyviu visuomenės nariu, sėkmingai veikti visuomenėje, padėti tenkinti pažinimo ir saviraiškos poreikius (Neformaliojo švietimo koncepcija, 2012).
Bendravimas
Savarankiškumas
Savęs pažinimas
Pasitikėjimas
Atsakingumas
Sveikatingumas
Kūrybiškumas
Smalsumas
Bendradarbiavimas
Rugsėjis Bendravimas |
Mokslo metų pradžioje labai svarbu susipažinti, vaikams pažinti vieniems kitus ir mokytoją, susitarti dėl bendravimo taisyklių ir lūkesčių. Pirmąjį mėnesį tai pat itin reikšmingas kontakto užmezgimas su tėvais. Šį mėnesį reikėtų mokytis klausyti ir išgirsti vieniems kitus bei mokytis reikšti savo nuomonę grupėje. Dėl to rugsėjis puikia tinka bendravimo įgūdžiams ugdyti. Daugiau apie bendravimą. |
Spalis Savarankiškumas |
Kai vaikai šiek tiek labiau įsitraukia į veiklą, susipažįsta vieni su kitais ir veiklos ypatybėmis, galima skirti didesnį dėmesį ugdytinių savarankiškumo ugdymui. Spalio mėnesį reikėtų skatinti veiklos dalyvius daugiau veikti savarankiškai, atrasti savo vietą grupėje, mokytis patiems pasiruošti užsiėmimams, planuoti savo veiklą bei spręsti kylančius sunkumus. Daugiau apie savarankiškumą. |
Lapkritis Savęs pažinimas |
Trečiąjį mėnesį rekomenduojama sudaryti sąlygas veiklos dalyviams geriau pažinti save. Čia svarbu padėti vaikams įvertinti save, skatinti pažinti savo galimybes, identifikuoti stipriąsias ir silpnąsias savo savybes, kelti asmeninius tikslus. Daugiau apie savęs pažinimą. |
Gruodis Pasitikėjimas |
Gruodį vyksta pasiruošimas šventiniams renginiams. Šis laikotarpis yra puiki terpė lavinti ugdytinių pasitikėjimą savimi (pvz. pasirodymai scenoje) ir pasitikėjimą kitais dirbant drauge (bendros užduotys ir atsakomybės). Daugiau apie pasitikėjimą. |
Sausis Atsakingumas |
Sausį dėl šventinių atostogų veikloje sumažėja vaikų, todėl mažesnėse grupėse galima rimčiau padirbėti atsakomybės tema, labiau individualizuojant veiklą. Šiuo laikotarpiu vadovui reikėtų labiau dalintis atsakomybe su vaikais, skatinti vaikus prisiimti įvairius įsipareigojimus veikloje. Daugiau apie atsakingumą. |
Vasaris Sveikatingumas |
Žiemos pabaigoje dažnai siaučia įvairios ligos, organizmas nusilpęs, be to, reikia ruoštis pavasariui, stiprinti sveikatą ir imunitetą. Šį mėnesį siūloma atkreipti dėmesį į sveikatingumo įgūdžių lavinimą. Daugiau apie sveikatingumą. |
Kovas Kūrybiškumas |
Pavasario pradžia, atbundanti gamta, skaisčiau šviečianti saulė – puikus metas žadinti kūrybiškumą. Šio mėnesio tikslas – ieškoti naujų bei neįprastų sprendimų savo veikloje, siūlyti ir svarstyti naujas idėjas, išdrįsti eksperimentuoti. Daugiau apie kūrybiškumą. |
Balandis Smalsumas |
Balandis – kritinis mėnesis prieš mokslo metų pabaigą, kai visi jau pradeda laukti vasaros, aktyvumas veiklose mažėja. Todėl svarbu išlaikyti smalsumą ir motyvaciją mokytis bei pažinti naujas sritis. Tai aktyvaus tyrinėjimo ir gilesnio veiklos pažinimo laikotarpis. Daugiau apie smalsumą. |
Gegužė Bendradarbiavimas |
Programą pradėjome bendravimu, o baigiame bendradarbiavimu. Sezono pabaiga – tai laikas, kada svarbu apibendrinti visų metų mokymosi pasiekimus, įvertinti, ko pavyko išmokti. Šis metas labai tinka sutelkti grupę bendriems iššūkiams ir užduotims, apmąstyti, kaip vaikams sekasi veikti drauge ir mokytis vieniems iš kitų. Daugiau apie bendradarbiavimą. |
Bendravimas – tai asmens santykis su aplinkiniu pasauliu, galimybė dalintis informacija ir patirtimi, pažinti aplinką ir žmones. Nuo sugebėjimo bendrauti tiesiogiai priklauso santykių ir darbo kokybė ir bendra psichologinė žmogaus savijauta.
Savarankiškumas – tai gebėjimas pasirūpinti savimi, pačiam imtis atsakomybės už save ir savo veiksmus, nelaukiant aplinkinių paskatinimo ar pagalbos.
Tuo pačiu, savarankiškumas yra susijęs su savęs pažinimu, savo galimybių žinojimu. Ugdant savarankiškumą svarbu ne tik ugdyti gebėjimus savarankiškai atlikti kasdienius uždavinius, bet ir žinoti, kada ir kur būtina paprašyti kitų pagalbos.
Savęs pažinimas – tai sugebėjimas suprasti ir kontroliuoti save – suvokti savo tapatybę: „Kas aš esu? Kas man svarbu? Kuo esu ypatingas?“, pažinti savo elgesį skirtingose situacijose – suprasti jo priežastis ir numatyti pasekmes – žinoti savo fizines ir protines galimybes – suprasti savo kūną, mintis ir emocijas.
Pasitikėjimas – tai tikėjimas savo ir kitų gebėjimais bei pranašumu tam tikrose situacijose ir srityse. Pasitikėjimas savimi ir kitais – viena iš svarbiausių sąlygų bet kokiai sėkmingai veiklai.
Atsakingumas – tai sugebėjimas sąžiningai ir laiku vykdyti savo pareigas, laikytis susitarimų, elgtis saugiai ir suprasti savo elgesio pasekmes. Ugdydami atsakingumą, raginame vaikus prisiimti atsakomybę už savo mokymąsi ir veiklos rezultatus.
Sveikatingumas – tai tinkamas fizinis aktyvumas, sveikos mitybos ir tinkamo poilsio įgūdžių lavinimas, taip pat – savo minčių ir emocijų pažinimas, mokymasis palaikyti darnius santykius su aplinkiniais.
Vasarį programoje „Kaleidoskopas“ siekiame padėti vaikams ir jaunimui stiprinti savo sveikatą, ugdyti sveikos gyvensenos įgūdžius ir rinktis sveiką gyvenimo būdą.
Kūrybiškumas – tai gebėjimas reikšti naujas idėjas, mąstyti originaliai, rasti naujų būtų įvairioms problemoms spręsti. Kovo mėnesį didžiausią dėmesį skiriame vaikų ir jaunuolių kūrybinio mąstymo gebėjimų ugdymui, mokomės atrasti ir įgyvendinti originalias idėjas.
Smalsumas – tai atvirumas pasauliui, naujoms žinioms ir potyriams. Tai aktyvus ir savarankiškas tyrinėjimas, eksperimentavimas, naujos informacijos ir patyrimo paieškos.
Bendradarbiavimas – tai svarbus gebėjimas, atveriantis galimybes efektyviai siekti savo tikslų, mokytis iš kitų, nepasimesti sudėtingose situacijose, mokytis lyderystės ir iniciatyvos, įgyvendinant įvairius sumanymus.