Kaip padėti vaikui pasirinkti būrelį?

Pasibaigus vasaros atostogoms prasideda didysis būrelių pasirinkimo metas.

Kokioms veikloms skirti bent porą valandų per savaitę – baseinui, fotografijai, programavimui ar dainavimui? Nuspręsti ne visada paprasta, ypač, kai pasirinkimų – šimtai, o ir vaikas nerodo ryškesnio susidomėjimo nei vienu iš jų.

Besitęsiančios pandemijos kontekste, vis dar atsimenant namuose praleistus praėjusius mokslo metus, šis būrelių pasirinkimo iššūkis daugeliui šeimų tampa dar svarbesniu, negu ankščiau. Neformaliojo ugdymo veiklos – daugiau nei laisvalaikio pramoga, nes jose stiprinami bendravimo įgūdžiai, užsidegimas dalyvauti, eksperimentuoti, veikti; o smagus, su bendraamžiais praleistas laikas padeda įveikti popandeminį nerimą, nepasitikėjimą savimi, teikia džiaugsmo.

Lietuvos vaikų ir jaunimo centro specialistai pataria, kaip pasirinkti būrelį, į ką reikėtų atkreipti dėmesį renkantis:

  • Rinkitės tas veiklas, kurios patinka labiausiai. Ar žinote, ką Jūsų vaikai labiausiai mėgsta, kas jiems ypač patinka ar puikiai sekasi? Apie ką jie svajoja? Tuomet paskatinkite juos gilinti žinias bei įgūdžius būtent šioje ar giminingoje jai srityje. Jeigu sūnus ar dukra nuolat galvoja apie judėjimą, sceną, šokio aprangą, vertėtų atidžiau patyrinėti tokias veiklas, kaip breikas, lindihopas, tautiniai ar gatvės šokiai, gimnastika ar kapueira... Juk visų veiklų dėl laiko stokos neišbandyti nepavyks, tai kam gaišti laiką tam, kas nepatinka ar nesiseka?
  • Rinkitės tai, kas padėtų praplėsti asmenybės ribas. Asmenine patirtimi neparemtos nuostatos apie save ne visada būna teisingos. Išankstinis įsitikinimas „šis būrelis ne man“ jau po pirmųjų veikos pabandymų dažnai ištirpsta, lyg pernykštis sniegas – būrelių vadovai tuo įsitikina kiekvienais metais ir gali papasakoti šimtus į šias panašių istorijų.
    • „Į akademinio piešimo būrelį atėjau, nes norėjau lankyti kartu su draugėmis. Iki pradedant lankyti, pati veikla man atrodė labai nuobodi. Beje, draugės jau pirmaisiais mėnesiais atkrito, o aš čia jau penkerius metus“ <...> „Atėjau šokti, nes šis užsiėmimas man atrodė pats sunkiausias. Aš tokia nerangi, kad įsivaizduoti savęs scenoje niekaip negalėjau. Dabar jau kelis metus šoku“. Lietuvos vaikų ir jaunimo centro būrelių vadovai galėtų pateikti šimtus panašių pavyzdžių, kai vaikai, išbandę naują veiklą, apie kurią net nesvajojo, pajunta atradimo džiaugsmą, atranda sau kažką labai artimo – naujas mėgstamas veiklas, hobius – bei radikaliai pakeičia nuomonę.

      Visiškai nauja patirtis keičia vidų, laužo apie save susidarytus stereotipus, plečia akiratį. Tad jei norite padėti vaikams išplėsti galimybių ribas, paskatinkite juos bent kartą pabandyti pasirinkti tai, kas šiandien atrodo, tikrai ne jam ar jai.

  • Smalsu? Išbandykite tai. Paskatinkime savo vaikus būti smalsiais, kolekcionuoti pozityvias patirtis. Smalsumas, žingeidumas, noras patirti, pažinti – vieną vertus lengvai ugdomos, kitu atveju – nesunkiai užgniaužiamos savybės. Daugelyje būrelių centrų pirmi užsiėmimai – nemokami. Taip pat į veiklas vaikai kviečiami ištisus metus. Išnaudokite tai.
     
  • Tobulinkite tai, „kas nesiseka“. Jei norite padėti vaikams augti vienoje ar kitoje srityje, tobulinti gebėjimus, kurie stringa – daugeliu atvejų pagalbą rasite būreliuose. Pavyzdžiu, jei trokštate padėti vaikui išdrąsėti, laisvai reikšti mintis, viešai kalbėti – rinkitės teatrą, žurnalistiką ar kūrybines improvizacijas; jei planuotis laiką ar veiklą bei reflektuoti rezultatus – tobulinkite lyderystės įgūdžius; jei panirti giliau į kūrybą – jaunuosius kulinarus, kadro ar vizualiųjų menų studijas. Arba jei mokykloje labai nesiseka kūno kultūra, galbūt vertėtų paskatinti vaiką mesti sau iššūkį ir pasirinkti judrų būrelį – mokytis plaukti, žaisti tenisą ar tobulinti kovų menus. Pripratus prie fizinio krūvio žaidžiant kartu su draugais – lengviau ims sektis ir mokykloje stringanti veikla.
     
  • Auginkite emocinius socialinius gebėjimus. Galbūt jaučiate, kad Jūsų vaikui trūksta bendravimo, darbo komandoje įgūdžių? Galbūt jis nėra pakankamai savarankiškas, atsakingas, o gal per mažai jautrus kitam? Šių socialinių emocinių gebėjimų ugdymas – taip pat būrelių prerogatyva. Beje, veiklų aprašuose apie šiuos gebėjimus kalbama ne visuomet. Todėl jei tai aktualu, užklausite apie ugdomus socialinius ir emocinius gebėjimus veiklos organizatorių ar būrelių vadovų.
     
  • Duokite laiko apsiprasti, pabūti su naujomis patirtimis. Pasirinkus norimą būrelį, kartu su vaiku nusistatykite minimalų laiką, kurį būtinai jame išbūsite, kad nuspręstumėte, ar jis Jums tinka – pavyzdžiui 2–3 mėnesius. Pirmais kartais minčių ir nuotaikų gali kilti visokių. Tai ypač svarbu tiems užsiėmimams, kurie reikalauja kiek daugiau pastangų bei ištvermės. Mokinkite vaiką neišsigąsti pirmųjų sunkumų, būti reikliu sau. Taip pat leiskite savo sūnui ar dukrai ramiai išgyventi naujas patirtis – palikite šiek tiek laisvo laiko iki užsiėmimo pradžios, kad spėtų nusiteikti veiklai, taip pat po jo, kad su draugais bei vadovu spėtų aptarti atradimus bei įspūdžius, pabūti su jais.
     
  • Ir svarbiausioji taisyklė – neteisingo / blogo pasirinkimo tiesiog nėra. Kiekviena nauja pozityvi patirtis, palydint profesionalams – praturtina. Pasirinkote kažką tokio, labai Jums netinkamo? Pažvelkite į tai, tarsi į naują patirtį, žingsnelį, leidžiantį geriau pažinti save ir eiti dar toliau, pagaliau galimybę praplėsti ribas. Bandykite, eksperimentuokite, kurkite, plėskite savo ribas būreliuose – kartu su ugdymo profesionalais rinktis ir augti saugu.
X
Prenumerata