Psichologės patarimai mokytojams: Kaip prisitaikyti prie pokyčių ir išlaikyti vidinę darną? (II dalis)

Tęsinys. I dalis – čia

Kurti santykius su mokiniais bei padėti jiems bendrauti tarpusavyje – nemenkas iššūkis

Ir mokiniai, ir mokytojai labai laukė, kada galės po pandemijos sugrįžti į klases. Tačiau sugrįžus, pasimatė didelė nuotolinio mokymosi palikta bėda – smarkiai suprastėję socialiniai emociniai įgūdžiai. Į klases jie sugrįžo tarsi „laukinukai“.

„Mokytojams teko svarbi užduotis – susidėlioti vaikus, kad jie galėtų būti su savimi, su draugais, valdyti savo emocijas. Ir tik po to eiti prie akademinio mokymosi. Karantino metais nuo savo bendraamžių atskirti vaikai nelavino socialinių įgūdžių, kuriuos paprastai natūraliai išmoksta bendraudami“, – pastebi Joviltė Beržanskytė.

Pasak specialistės, sugrįžus į klases, su 20 ar 30 vaikų, ši netektis atsiskleidė visu gražumu. „Kiekvienoje klasėje šiandien kyla bendravimo ir bendradarbiavimo iššūkių. Kaip mokytojui elgtis, kaip vienas vaikas kitam įkanda, kadangi nepasidalino trintuku, o tas kitas, atsisukęs, trenkia atbula ranka pirmajam? Vienas kanda, kitas bėga, trečias rėkia, ketvirtas mamos pasiilgo ar jam tiesiog liūdna ir baisu... Kaip tokiose situacijoje atsiversti knygutę?“, – kasdieniniais mokytojų iššūkiais dalinasi psichologė.

Situacija su paaugliais ir jaunimu – dar sudėtingesnė. Jaunesnieji paprastai geranoriškai stengiasi daryti tai, ką jiems pasakai. Paaugliai tuo tarpu linkę viską daryti priešingai, tyrinėti ribas. Taip vyko visais laikais, tačiau per pandemiją, socialinių santykių bado metu, dar labiau sustiprėjo ir iki šiol nesikeičia. Jie bando ribas patys su savimi, su tėvais, su mokytojais: kiek aš galiu pasakyti, kol mane išmes iš klasės; kiek galiu nieko neveikti, kol atsiras rezultatas? Mokytojui bus labai sunku, jei su šia paauglių klase apie bendravimą, emocijas nebuvo kalbėta ankstesniais metais. Aštuntoje klasėje pirmą kartą sulaukus klausimo „kaip jūs laikotės?“ – nesinori apie tai kalbėtis, dalintis, pasitikėti, atvirauti.

Todėl šiandien mokytojams daug dėmesio ir laiko reikia skirti vaikų, jaunuolių tarpusavio santykių atstatymui ir tik po to grįžti prie mokymosi, akademinių dalykų. Pasak specialistės, jei kiekvienoje pamokoje atsirastų veiklos, skatinančios socialinius ir emocinius įgūdžius – pažintinių dalykų, mokymasis taip pat sustiprėtų; o jei nesidairydami į šalis varysime į priekį, nes laukia egzaminai – bus be galo sunku.

Kaip padėti vaikams „susitvarkyti santykius“, ugdyti kitus socialinius ir emocinius gebėjimus?

Joviltės Beržanskytės praktiniai patarimai

  • Būkite ne tik dalyko, bet ir gyvenimo mokytojais. Pasidomėkite, kaip vaikams sekasi, kaip ir kuo jie gyvena, kas jiems rūpi, džiugina, skauda, padėkite jiems jų iššūkiuose, pasimetimuose, klausimuose. Santykių kūrimui skirti galima pirmąsias ir paskutines kiekvienos pamokos minutes. Pamoką pradėti galite ne nuo prašymo atsiversti vadovėlio puslapi, o nuo klausimų: Kaip gi Jūs šiandien laikotės? Su kuo – kokia nuotaika, kokiomis mintimis – atėjote į mokyklą? „Kartais mokytojui atrodo, kad ruošiant vaikus egzaminui, svarbu taupyti kiekvieną pamokos minutę. Tačiau įdomiausia tai, kad jei nesuteiksite legalaus laiko vaikams pasikalbėti – rizikuojate visa kita pamokos dalimi. Nes yra vaikų, kurių niekas daugiau nepaklausia, kaip jie jaučiasi. O susitvarkius santykių dalykus, žymiai lengviau bus grįžti prie mokymosi, akademinių dalykų“, – patirtimi dalinasi mokinius ir mokytojus konsultuojanti psichologė Joviltė Beržanskytė.
  • Žaiskite pamokose, bet tikslingai. Žaidimas – įdomi, įtraukianti mokymosi forma, leidžianti atsipalaiduoti, ir lengvai, žaismingai kalbanti apie/ pateikianti svarbius dalykus. Tiesa, procesui diriguojantis mokytojas neturėtų pamesti iš akių pagrindinio tikslo, kodėl taiko vieną ar kitą žaidimą. Atsipalaidavimas, gera nuotaika – ne pagrindinis tikslas, o tik papildomos vertės.
  • Dirbkite porose, grupėse. Verta į savo kasdieninę praktiką įsitraukti ir kitus aktyviuosius mokymo metodus. Tai galėtų būti darbas grupėse ar porose, vaidmenų žaidimai – jie žymiai veiksmingesni, negu paliepimas „atsiversti pratybas ir atlikti visas užduotis 1 iki 8 puslapio“.
  • Spręskite aktualias problemas padėkite kitiems dalyvaudami paramos, kituose projektuose jums  svarbomis temomis, tokiomis, kaip ekologija, pagalba mažiau galimybių turintiems, susikalbėjimo skatinimas ar pan. Dalyvaudami juose, jaunuoliai ne tik daugiau sužino, bet ir mokosi dirbti komandoje, siekti bendro rezultato, diskutuoti, tartis, laimėti, susitaikyti su kitokiu rezultatu, negu pradžioje tikėjosi, ugdosi kitas socialines ir asmenines kompetencijas..
X
Prenumerata